Kompresja

Komputerowa produkcja i mixing.

Powrót do Software

Kompresja

Postprzez bAchoR 22 mar 2010, 12:46

Czy mógłby mi ktoś powiedzieć :

1.do czego tak naprawdę słyży kompresor ?
2. do czego (pad, bas etc.) i jak często jest wykorzystywany ?
3. czy są jakieś ogólne zasady jego używania dla pewnych pasm
4. Wtyczki VST kompresorów czy wystarczą te FLowskie :) ?


Dzięki za odpowiedzi.
Dejan S. - Behind The Mountains (Original Mix) <3 <3 -> mój nowy przyjaciel.
bAchoR
Dwight Mayweather
 
Wiek: 32
Skąd: nigdzie i nigdy

Re: Kompresja

Postprzez Vibez 22 mar 2010, 13:11

1. Kompresor to urządzenie służące do pompowania powietrza do kół w samochodach na stacjach benzynowych
2. Jeżeli twoja muzyka ma dużo basu używasz troche mniej kompresora (dajesz mniej powietrza)
3. Nie rozumiem, jakie pasma? Włączasz i działa :|
4. Najlepsze są kompresory z końcówkami firmy VST. Nie słuchaj sie co mówią inni. FLowskie często przekłamują w podawanych atmosferach.

Pozdrawiam

8-)
Avatar użytkownika
Vibez
aka Douglas Howarth
 
Wiek: 28
Skąd: Jastrzębie Zdrój | Kraków

Re: Kompresja

Postprzez Greeg 22 mar 2010, 18:53

;)

Aaa nudzi mi sie troche wiec cos tam naskrobie ;)

To moze najpierw punkt 0 - co to w ogole jest kompresor.

0. Standardowy Kompresor to takie urzadzenie, ktory modyfikuje podstawowy parametr dzwieku - jego glosnosc (volume). Ogolnie wyglada to tak, ze do kompresora wpada sygnal, jesli przekracza on pewien wybrany przez nas punkt (threshold) to kompresor zaczyna robic swoja robote, czyli tak naprawde zmniejszac glosnosc wszystkiego co jest powyzej tego thresholda.

Moze sie wydawac to malo ciekawe i kreatywne hehe, ale w praktyce to jest bardzo fajne urzadzenie. O tym, o ile redukowane jest volume decyduje ratio - male ratio oznacza bardzo delikatna kompresje, natomiast duze (albo nieskonczenie wielkie) ratio tak naprawde nie przepuszcza zadnego sygnalu powyzej threshold i w praktyce dziala jako tzw. brickwall limiter. natomiast kolejne parametry takie jak attack i release decyduja o tym w jaki sposob nakladana jest kompresja - to one (przy ustawionym juz threshold i ratio) maja zasadniczy wplyw na brzmienie kompresora.

Ad.1. Moznaby powiedziec, ze ... do wszystkiego ;)

Po co w ogole sciszac jakies dzwieki powyzej pewnego ustalonego poziomu ? Co to moze dac ? chyba najprostrza odpowiedz jest taka, ze dzieki sciszeniu jakichs dzwiekow, ktore byly zbyt glosne, mozemy calosc podglosnic i dzieki temu lepiej bedzie slyszalne to co wczesniej bylo zagluszane, przez caly ten jazgot warczacy powyzej thresholda ;)

To taka prosta zaleznosc, ze jak sciszysz najglosniejsze elementy to potem mozesz podniesc glosnosc calosci, czyli tak naprawde bardziej uwydatnic to czego wczesniej nie bylo do konca slychac (czyli to co bylo ponizej thresholda). Na poczatku latwo sie tym zachlysnac bo mozna dany dzwiek (ktory poddajemy kompresji) grac coraz glosniej i glosniej. Dopiero jak porownamy z oryginalnym materialem to okaze sie, ze "splaszczylismy" caly dzwiek - jest on mdly, nudny, plaski, i na dluzsza mete meczacy. Taki objaw to brak tzw. dynamiki. Im wieksze ratio i im wiecej do roboty ma kompresor (czyli im "nizej" threshold) tym bardziej zabijamy w materiale dynamike.

Dynamika to mowiac najprosciej roznice w glosnosci. Dzisiaj dominuje jeden wielki jazgot. Co to jest dynamika to najlatwiej uslyszec hmm czy ja wiem - wlacz sobie np. Queen - We Are the Champions. Najpierw gra cicho pianino, Freddie cos tam spiewa - az chce sie podglosnic, no ale nie robimy tego bo wiemy, ze za sekunde, dwie wejdzie potezne pierdolniecie perkusisty do spolki z gitarzysta :) Gdyby dzisiaj nagrywali ta piosenke, to w dobie tzw. 'loudness wars' skompresowaliby caly material (w efekcie wejscia gitary, perkusji bylyby cichsze, a dla odmiany reszta glosniejsza (bo moznaby caly material zrobic glosniej)) - calosc mialaby mniejsza dynamike.

Gdzie mozna uslyszec brylujacy kompresor ? Hmm wszedzie, ale tak naprawde takie namacalne przyklady to
1. Prydz - Call On Me ze slawnym "pompujacym beatem" - kompresor jak sie patrzy. Podklad jest mocno skompresowany, dzieki czemu uzyskamy charakterystyczne pompowanie.

2. Fragma - Toca Me (Inpetto Remix) - charakterystyczny breakdown, gdzie zaczyna sie melodia i stopniowo ten dzwiek narasta, narasta, robi sie coraz glosniejszy, coraz "dluzszy", coraz bardziej przestrzenny - to kombinacja zautomatyzowany release instrumentow (coraz dluzszego) + Reverb + Kompresor (plus Bog wie co jeszcze ;) ) trzymajacy piecze nad tym, aby ten dzwiek sam nie rozsadzil glosnikow, a co najwyzej byl na takim poziomie na jakim sobie zyczymy.

To dzieki kompresorom mamy dzis cala plejade tych 'progressive' trackow z oddychajacymi pluckami - chociazby Deadmau5 - I remember. Inna sprawa, ze akurat do tego uzywa sie tzw. Sidechain Compressor, czyli kompresora, ktory robi dokladnie ta sama robote co zwykly kompresor, tyle, ze to czy ja wykonywac czy nie, uzaleznia tez od drugiego sygnalu (najczesciej od uderzenia stopy (kick)).

Dwa popularne uzycia Sidechain Compressor - w radio jak prezenter zaczyna mowic, to automatycznie utwor w tle sie scisza. No a drugie to robienie ladnego podkladu z basem. Na bas mamy zapiety sidechain compressor, ktory oprocz standardowego sygnalu dostaje tez stope (kick) i na jej podstawie odpowiednio scisza dzwiek. Dzieki temu mozna uzyskac fajny, rytmiczny bas, niekolidujacy z kick'iem.Po co to robic ? Najogolniej mowiac - jesli mamy ciezki kick na np. 80hz i wejdziemy tam z glebokim basem , np. 70-90 hz no to nie bedzie to brzmialo dobrze. Najczesciej robi sie tak, ze jak bas jest gleboki, to kick gra troche wyzej, a jak kick jest ciezki, gleboki, no to tam basik gra wyzej. No chyba, ze wlasnie uzyjemy sidechain kompresora, ktory i tak sciszy nam fajnie, plynnie bass w momencie, gdy wchodzi kick wiec czestotliwosci nie beda kolidowaly ze soba.

Kompresor potrafi tez dzialac jak swoisty klej - czyli sprawiac, ze dwa oderwane od siebie dzwieki / kanaly (channels) beda brzmialy przyjemniej, beda bardziej pasowaly do siebie. Np. jesli robisz sobie bas od zera i mozolnie budujesz go z paru layerow (np. sub-bas, main-bas, high-bass) no to potem dosc standardowym trickiem jest wyslanie (send) dzwieku z tych trzech kanalow do czwartego i wlozenie tam kompresora - dodanie lekkiej kompresji sprawi, ze te 3 osobne kanaly, "skleja" sie w jedna calosc.

No i tak mozna robic praktycznie ze wszystkim. Rozne drums'y, czy jakas tam gora (hi-hat).

W ogole jesli sie dalej zastanawiasz jakim cudem prosta manipulacja glosnoscia moze miec dramatyczny wplyw na dzwiek to znajdz sobie np. jakis podklad gdzie na gorze jest bogata sekcja hi-hat'ow. wywal dol (jakims equalizerem / filtrem) no i podlacz kompresor, daj lekkie ratio i pobaw sie ustawieniami auto , release. Zauwazysz, ze bardzo latwo jestes w stanie zrobic, ze taki hi-hat bedzie albo cykal mocniej, albo wrecz mozemy pojedyncze dzwieki fajnie "wydluzyc".

Tak naprawde dzisiejsza muzyka to jedna wielka kompresja wszystkiego prawie ;) A jaki jest dobry kompresor ? Hmm taki ktorego praktycznie nie slychac gdy gra twoj utwor. Dopiero gdy wylaczysz ten kompresor i uslyszysz, ze kurcze cos fajnego zniknelo no to bedziesz wiedzial, ze wlasnie dobrze brzmi :) Wyjatkiem sa tutaj zamierzone efekty jak ten beat u Prydza itd. itp.

Tak naprawde kompresor jest bardzo prosty w dzialaniu, trzeba sie tylko nie zrazac widzac wykresy w roznych tutorialach - predzej czy pozniej je zrozumiesz :)

Co do wtyczek to mysle, ze na poczatku wewnwetrzny kompresora kazdego DAW'a wystarczy. No a jak chcesz czegos 'pro' no to wiadomo, ze wtyczki waves, sonnox itd. choc niektore DAW'y maja bardzo dobre kompresory (chociazby Logic albo nawet jeszcze Live)


Ogolne zasady ? hmm chyba tylko taka, aby nie przesadzic z kompresja - najlepiej miec gdzies na boku pierwotny dzwiek, aby miec zrodlo odniesienia. Poza tym to powiedzialbym, ze wszystkie chwyty dozwolone. Ogolnych ustawien nie ma bo wszystko zalezy od tego dla jakiego sygnalu bedziesz uzywal kompresora + to jaki efekt chcesz uzyskac. Oczywiscie wtyczki tam maja jakies presety, ale tak szczerze mowiac to od samego poczatku je olewalem bo to troche tak jakbys w mikrofali zawsze mial standardowe podgrzewanie ustawione na czas np. 2 minut - nie wazne czy wsadzisz tam kanapke, pizze, miesko itd. Czasem zadziala - owszem, ale czesto bedzie albo za zimne, albo wrecz wyparuje ;)
Greeg
 
Skąd: Szczecin

Re: Kompresja

Postprzez bAchoR 23 mar 2010, 7:38

Wojtek, chciałeś być zabawny, ale chyba średnio to wyszło.
Jak się pytam w dziale dla ślusarzy o naprawe zamka, to nikt bardziej ogarnięty mi nie odpowiada, że muszę dać grubsze łańcuchy na most zwodzony i dolewać więcej wody jak mieszam beton.

Greeg, dzięki za krótki wykład. Właśnie o takie informacje (w pigułce) mi chodziło :)
Dejan S. - Behind The Mountains (Original Mix) <3 <3 -> mój nowy przyjaciel.
bAchoR
Dwight Mayweather
 
Wiek: 32
Skąd: nigdzie i nigdy

Re: Kompresja

Postprzez Vibez 23 mar 2010, 13:15

Ja sie tam uśmiałem 8-)
Avatar użytkownika
Vibez
aka Douglas Howarth
 
Wiek: 28
Skąd: Jastrzębie Zdrój | Kraków


Powrót do Software

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość

cron